- Totalt 0 kr
K-sport Racing Topplagringar Coilovers & Luftkit
Scrolla ner för högupplösta bilder på topplagringarna!
På denna sida har vi samlat nyttig information om de olika topplagringarna som K-sport Racing erbjuder till sina coilover-kit och luftkit.
Först lite VIKTIG INFO! Något man ska tänka på när man monterar Coilovers med en P+ eller P topplagring är att det är en konstruktion i aluminium utan samma dämpande funktion som en topplagring i gummi (R) eller original (OE) har. Det är därför inte ovanligt att vägljud blir tydligare inne i kupén samt att man även kan höra ljud från topplagringen själv, detta eftersom topplagringen nu inte har samma dämpande effekt som original lagringar har. Detta är inte en fråga för reklamation utan något som kan uppstå utan att fel på konstruktionen föreligger. Är det så att man använder bilen mycket i daglig körning rekommenderar vi att man använder sig av en R topplagring.
Topplagringar Coilovers:
På samtliga McPherson-fjäderben så kan du vanligtvis välja mellan 2 typer av topplagringar fram:
P+ = Camber justerbar topplagring i aluminium med gummiinkapslad uniball och extra glidlager - standard (NOTERA! Hos vissa bilmodeller är P+ ej justerbar!)
R = Fast gummitopplagring med kullager (ej justerbar).
Senaste generationen coilovers från K-sport Racing kommer med ett extra (patenterat) glidlager som minimerar ljud, avlastar topplagringen och ser till att ratten återgår till sitt utgångsläge efter sväng.
Använder du bilen mestadels på gatan och för vardagsbruk och önskar samma underhållsfrihet som original så rekommenderar vi att du väljer du fasta gummitopplagringen med kullager = R.
Som standard så levereras alla kit, som tillåter justerbar topplagring, med justerbara pillowball topplagringar i aluminium och gummi (fram) = P+.
En del bilmodeller använder justerbara pillowball topplagringar i aluminium utan gummi (fram) = P.
På bilar med A-armskonstruktion så medföljer fasta aluminiumtopplagringar, dessa har beteckningen A.
Ett fåtal bilmodeller använder, på grund utav bilens konstruktion, hela eller delar av bilens original topplagringar, dessa har beteckningen OE.
--- Under respektive produkt står det vilka topplagringar som finns att välja på/medföljer till just den bilmodellen ---
Beteckning, samtliga topplagringar K-sport coilovers:
A = ALUMINUM TOP MOUNT (fast topplagring i aluminium)
P = PILLOWBALL TOP MOUNT (justerbar topplagring i aluminium - camber)
P+ = PILLOWBALL RUBBER TOP MOUNT (justerbar topplagring i aluminium och gummi - camber) (NOTERA! Hos vissa bilmodeller är P+ ej justerbar!)
PP = 3D PILLOWBALL TOP MOUNT (justerbar topplagring i aluminium - camber/caster) - Extra kostnad!!
OE = ORIGINAL TOP MOUNT (använder sig helt eller delvis av original topplagring)
R = RUBBER TOP MOUNT (fast topplagring i gummi med kullager)
Topplagringar Luftkit:
--- Under respektive produkt står det vilka topplagringar som finns att välja på / medföljer till just den bilmodellen ---
Samtliga topplagringar K-sport Luftfjädring:
A = ALUMINUM TOP MOUNT (fast topplagring i aluminium)
R = RUBBER TOP MOUNT (fast topplagring i gummi med kullager)
OE = ORIGINAL TOP MOUNT (använder sig helt eller delvis av original topplagring)
P = PILLOWBALL TOP MOUNT (justerbar topplagring i aluminium - camber - i vissa fall ej justerbar) - Oftast tillval!
P+ = PILLOWBALL RUBBER TOP MOUNT (justerbar topplagring i aluminium och gummi - camber - i vissa fall ej justerbar beroende på bilmodell) - Oftast tillval!
Bilder på de olika Topplagringarna
Notera! Bilderna är generella och hör ej till någon specifik bilmodell, enbart för jämförelse.
P+ = Camber Justerbar Topplagring i Aluminium med Gummiinkapslad Uniball med Extra Glidlager (Pillowball Rubber Top Mount) (NOTERA! Hos vissa bilmodeller är P+ ej justerbar!):
P = Camber Justerbar Topplagring i Aluminium (Pillowball Top Mount):
PP = Camber/Caster Justerbar Topplagring i Aluminium (3D Pillowball Top Mount):
R = Fast Topplagring i Gummi med Kullager (Rubber Top Mount):
A = Fast Topplagring i Aluminium (Aluminum Top Mount):
OE = Använder sig helt eller delvis av bilens original topplagring (Original Equipment Top Mount):
Kontakta oss gärna vid frågor & funderingar om topplagringarna.
Varmt välkommen!
FAQ om K-sport Topplagringar
Vilken topplagring är mest lämplig för gatukörning (street use)?
-
Använder du bilens främst på gatan, som en "Daily Driver" så rekommenderar vi topplagringen R (Rubber Top Mount), det är en Gummitopplagring med Kullager som ger samma underhållsfrihet som bilens original topplagring. Det fungerar även fint med P+ (Pillowball Rubber Top Mount) om man önskar det. P+ är en Camber Justerbar Topplagring i Aluminium med Gummiinkapslad Uniball med Extra Glidlager, men tänk då på följande:
När man monterar Coilovers med en P+ eller P topplagring är att det är en konstruktion i aluminium utan samma dämpande funktion som en topplagring i gummi (R) eller original (OE) har. Det är därför inte ovanligt att vägljud blir tydligare inne i kupén samt att man även kan höra ljud från topplagringen själv, detta eftersom topplagringen nu inte har samma dämpande effekt som original lagringar har. Detta är inte en fråga för reklamation utan något som kan uppstå utan att fel på konstruktionen föreligger. Är det så att man använder bilen mycket i daglig körning rekommenderar vi att man använder sig av en R topplagring.