- Totalt 0 kr
HOS OSS ÄR DET TRYGGT OCH ENKELT ATT HANDLA!
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
Betalning och Leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 20 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.
Rabattkoder gäller endast inom Sverige och kan ej kombineras med flera rabatter.
Vi erbjuder trygga betalningar via bland annat Klarna, Swish och PayPal, samt förskottsbetalning via banköverföring och egen faktura 30 dagar för avtalskunder (ej enskilda firmor, då behöver kontakt tas innan köpet).
Utöver priset tillkommer det vanligtvis kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet kommer det tydligt att framgå under beställningsprocessen. Leverans sker med antingen PostNord eller DHL.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Vi reserverar oss även emot eventuellt slutförsäljning hos våra leverantörer och om det skulle uppstå så är det inte säkert att indikerad leveranstid kan hållas. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inget annat anges.
Använder du Klarna som betalmetod så levereras försändelsen till din folkbokföringsadress enligt gällande villkor. För övriga betalalternativ finns möjlighet att ange en separat leveransadress, kontakta oss i sådana fall.
Väljer du avhämtning i vår butik så är detta kostnadsfritt, vi kontaktar dig när varan/varorna är redo för upphämtning och bestämmer då en tid som passar bra. OBS att vi INTE erbjuder någon drop-in i dagsläget, pga. rådande situation med Covid-19, det är ENDAST avtalad tid som gäller.
- Högsäsong
Under våren är det högtryck hos både oss och våra leverantörer vilket tyvärr kan innebära att leveranstiderna blir något längre än det som står angivet på produktsidorna. Vi beklagar detta och gör allt för att leverera er order så fort som möjligt.
- Rabattkod med fri frakt
Om du har en rabattkod som ger dig fri frakt på din beställning så ger det oss rätten att välja leveransmetod. Rabattkoder med fri frakt gäller för kunder i Sverige och kan dessutom enbart användas en gång per köp, dvs. inte vid ett byte eller retur. Det går heller inte i efterhand att lägga till en rabattkod vid exempelvis byte/retur ifall man missat det tidigare, utan rabattkoden gäller när man gör just den beställningen första gången.
Ej uthämtad försändelse
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst. OBS! Tänk på att speciella villkor gäller för vår K-sport kampanj, se kampanjsidan.
Ångerrätt / Öppet köp
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar (under december månad har vi förlängt öppet köp på 30 dagar!). Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som är en specialbeställning till en specifik bilmodell som enbart tas hem på beställning eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. OBS! Kunden står alltid för returfrakten och försändelsen måste returneras spårbart samt så den körs ut till oss, inte så att den hamnar på ett utlämningsställe. Om den hamnar på ett utlämningsställe tillkommer en extra kostnad om 50 SEK tas ut samt att hanteringen av returen tar upp till 1 vecka längre. Du kan skicka med PostNord, DHL samt Schenker. Enligt lag kan det även bli aktuellt att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En returkostnad för vår hantering kan även komma att tas ut, storleken på denna kostnad avgöras av varans värde.
OBS! Tänk på att speciella villkor gäller för ev. K-sport kampanj samt andra kampanjer, se respektive kampanjsidor för mer information.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.
Vi erbjuder ingen ångerrätt till företagskunder om inget annat överenskommits skriftligen innan leverans.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan. Observera att vi ej godkänner retur/reklamation av fellevererad vara till företagskunder om varan är beställd och/eller tillverkad enligt kundens specifikationer/önskemål.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. Reklamation på grund utav felbeställning baserat på kunds angivna uppgifter/bekräftelse reklameras/återköps ej, om inget annat överenskommits skriftligt innan leveransen sker.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Personuppgifter (GDPR)
- Genom att handla hos Raidopower AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Raidopower AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
- Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
- Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
- Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Checkout samt manuell fakturering via Starweb.
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är Schenker samt DHL.
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder GetAnewsletter för utskick av nyhetsbrev.
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
- Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
- Raidopower AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Starweb, som drivs av Starweb AB med säte i Malmö.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Schysst Garanti
För garantier gällande K-sport's produkter, läs mer här!
Ni kunder betyder allt för oss på Raidopower, för vad vore vi utan er! Självklart vill vi då att ni ska känna er trygga när ni handlar i vår e-butik varav vi erbjuder 1 års fabriksgaranti på samtlig produkter, om vi inte angivit något annat för en specifik vara.
Garantin betyder att vi byter ut den defekta produkten mot en ny likadan produkt, eller likvärdig sådan ifall den föregående har utgått eller bedömts som undermålig. Arbetskostnad för byte av produkten ersätts dessvärre inte, varken vid första bytet eller garantiärendet, utan det är just produkten som avses.
Vid reklamation önskar vi att få tillbaka hela den kompletta produkten, detta eftersom tillverkaren gärna vill undersöka delen i sin tur för att bättre kunna förhindra liknande fel i framtiden. Är produkten ej komplett så kommer vi tyvärr inte att hantera ärendet.
Med fabriksgaranti menas sådana fel som uppkommit hos tillverkaren, kanske är det något som blev fel under tillverkningsprocessen, materialkvalitén eller ett tråkigt konstruktionsfel. Detta gäller för normal användning och slitage, ej om produkten skadats av yttre påverkan, monterats- eller använts felaktigt mot vad den är gjord för, eller helt enkelt om det förekommit onormalt mycket slitage i förhållande till hur en sådan produkt brukar användas.
För att garantin ska gälla så behöver alltså bytet / arbetet var korrekt utfört av en kunnig person inom området (fackmannamässigt utfört som det heter). Har ni koll på läget och gör jobbet själva? Absolut inga problem, det tycker vi bara är roligt! Men kom ihåg, korrekt utfört med rätt verktyg för ändamålet! ;)
Med onormalt mycket slitage inkluderas även fordonskategorin kommersiella fordon, såsom arbetsfordon och taxi osv. Dessa kan i vanliga fall inte bruka garantin utan vi gör istället en bedömning för varje förfrågan, för att se om kraven uppfylls, exempelvis hur långt fordonet körts, hur produkten använts och så vidare.
Övrigt: Vi tillämpar självklart konsumentköplagen och skulle det ändå uppstå en trist tvist så har vi som riktlinje att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Låter vi strikta? Vi hoppas inte det! Har ni några frågor så är ni givetvis varmt välkomna att höra av er, vi är inte omöjliga och vårt främsta mål är att ha nöjda och återkommande kunder, det ska kännas roligt och tryggt att handla av oss, gång på gång!
Raidopower - Din leverantör av Coilovers, Luftkit, Bromsar, Motor & Tuning, Fordonsbelysning och mycket mera!
Säker anslutning (SSL)
Webshopen använder sig utav ett SSL-certifikat (https) för en säker och krypterad anslutning mot servern, vilket innebär att ingen kan se den information som skickas eller tas emot mellan din webbläsare och vår webbplats.